fredag 25 november 2016

Fotokonst

Hej! Här är Inka från fotolinjen och jag ska berattä lite om mina studier. Först studerade vi fotografins grunder och använde gamla filmkameror och också framkallade film själv på mörkrummet. Vi har också börjat jobba med digitalbilder och Photoshop. Vi får ganska många uppgifter som kan vara krävande men jag tycker att det är bra att lära sig att vara punklig och göra arbete i tid. Senaste vecka hade vi en ganska rolig uppgift; vi kombinerade några bilder med Photoshop och gjorde en fantasibild. Jag tycker jättemycket om surrealistiska saker och konst så det var en perfekt uppgift för mig. Här är slutresultatet:



Att fotografera på film, framkalla filmer och göra kopior på labbet kan ibland vara krävande därför att det finns så många saker man måste komma ihåg. Några gånger har det hänt att någon har glömt någon liten sak och alla bilder har blivit oanvändbara.



Vi har också föreläsningar om till exempel fotohistoria och studioteknik men mest behandlar vi bilder, fotograferar utomhus och jobbar på labbet. Mycket tid går också till att evaluera uppgifter och diskutera om våra bilder. Man lär sig mycket när man lyssnar på hurdana tolkningar alla andra har om dina bilder och vad är gott om dem.



2 kommentarer:

  1. Hur länge har du varit intresserad av fotografi? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag började att fotografera när jag var 9 år gammal och fick en kamera som en julklapp, men på riktigt började jag att studera fotografi på gymnasiet :)

      Radera