söndag 27 november 2016

Alis drömjobb


Min drömjobb är att bli fotbollsspelare men nu är det sent för att om man ska bli fotbollsspelare måste man spela i högsta ligan redan när man är 19 eller 20 år.
Men efter ett tag insåg jag att jag gillar att bli polis eller vara i militär. Det därför jag valde samhälle så att jag kunde utbilda mig till att bli polis men jag är osäker om jag ska välja polisutbildning eller militär. Kraven på att bli polis är:

·        Svensk medborgare
·        18 år, man måste ha fyllt 18 år för att söka
·        Giltigt svensk körkort (B,behörighet) ej automat
·        svenska 3 eller svenska kurs B eller åk 3.
·        Engelska 6
·        Samhällskunskap 1b
·        Historia 1b  
·        simkunnig
·        Psykologiska krav
·        Godkänd säkerhetsprövning
·        Medicinska krav
·        Fysiska krav

Och medellönen är 25 000 kronor och jag tycker att det är ganska dåligt med lönen för att vara polis kan vara ibland farlig och just nu behöver Sverige poliser och jag tänker att om de höjer lönen då kommer många ansöka till polisutbildning. Jag såg i nyheter att många poliser i södra Sverige har slutat och jobba som polis på grund av dåligt betalt.
Militär behöver man inte så mycket krav förutom fysiska krav, svensk medborgare och ha fyllt 18 år. Om man är utomlands så tjänar man lite bättre men tycker fortfarande att det är dålig betalt.

Polisutbildning är 2.5 år lång.
    







1 kommentar:

  1. Själva arbetet som polis måste motivera någon, inte lönet.

    SvaraRadera