tisdag 14 mars 2017

Ett första möte

Hallå där!


Mitt namn är Svante Lindholm. Jag är född och uppvuxen i en av de minsta byarna på Åland (självstyrt örike som hör till Finland). Jag är 21 år och studerar just nu vid Västra Nylands Folkhögskola, på juristprogrammet. När jag var 16 år gammal flyttade jag från mitt barndomshem på landet till Mariehamn (Ålands enda stad) och började mina studier vid Ålands lyceum, med inriktningen Idrott & Hälsa.

Studier

I gymnasiet var mina huvudämnen idrott, hälsa, historia och samhällskunskap. Dessutom så gick jag så många språkkurser som jag kunde på mina tre år. På "Lusse" (Ålands Lyceum) växte mitt intresse för samhället, för juridiken och för ekonomin fram. Ett intresse för hur världen ser ut, och hur alla människor är sammanlänkade och beroende av varandra. Efter gymnasiet reste jag runt i världen och studerade till bartender i Grekland och Sverige. År 2015/16 studerade jag juridik i Göteborg. Året därpå började jag vid Västra Nylands Folkhögskola.

Intressen

Världen, språk, kulturer och människor har alltid intresserat mig. När jag växte upp reste vi mycket omkring i hela Norden. Min mamma är nämligen född och uppväxt utanför Vasa i Finland och hon är folkdansledare på Åland, så därför blev det en hel del "semestrar" i olika länder. De flesta folkdansfestivalerna som vi besökte var runtomkring Östersjön, så jag har bl. a. varit i Köpenhamn, Oslo, Reykjavik, Stockholm(naturligtvis om man bor på Åland) och Helsingfors m.fl.

Resandet har haft ett positivt inflytande på mig och jag har märkt att jag har fått ”ett bra öra” för språk. Mitt modersmål är svenska, men jag talar flytande engelska, väl godkänd tyska, godkänd finska och jag kan väldigt enkelt förstå finlandssvenskan, norska och även en del danska.



Mer bakgrund

Idrott har alltid varit min stora passion. Jag har varit aktiv inom en mängd olika föreningar och sporter. Allt ifrån judo, fiske, skytte, och snowboarding. Jag har även kontinuerligt tränat de mer traditionella idrotterna som innebandy och fotboll.

Fotboll har alltid varit den idrotten som har varit viktigast för mig. Har aktivt tränat på snarlik elitnivå för i princip de flesta fotbollsklubbarna på Åland. Den högsta eller största meriten var när jag fick följa med vårt inhemska(åländska) A-lag till Djurgården på en träningsmatch mot DIF år 2014.

Numera har jag sadlat om och tränar mest för att hålla min fysiska hälsa och för nöjes skull.Tränar nu Amerikansk fotboll och rugby och på somrarna fotboll med ett amatörlag. 


Adjö!

Nog om mig, detta får räcka! Jag kommer att delta i Nordplus-projektet och kommer att vara i Strömsund den 27-29.3.2017. Ha det gött!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar